Muista Äitienpäivä 9.5. Meiltä lahjakortit suoraan sähköpostiisi! Tutustu TÄSTÄ!

Hoida stressi

Kärsitkö stressistä? Ihonhoidolla voi rauhoittaa myös ylikuormittunutta hermostoa

Ylikuormitus ja pitkittynyt stressi ovat nykyajan ihmiselle tuttuja seuralaisia. Ainainen kiire, työpaineet ja huoli maailman tilanteesta saavat sydämen tykyttämään ja jatkuvasti kilisevä älypuhelin keskittymisen herpaantumaan.

Stressi ei itsessään ole vaarallista, vaan luonnollinen osa kehon toimintaa. Ongelmia sen sijaan syntyy, jos stressitila pääsee pitkittymään. Silloin kehomme on jatkuvasti taistele tai pakene -tilassa ja palautuminen vaikeutuu.

Tyypillisiä palautumisongelmista johtuvia oireita ovat muun muassa uniongelmat, häiriöt ruoansulatuksessa, epätyypillinen hajamielisyys tai ärtyneisyys sekä jatkuva flunssakierre. Pitkittynyt stressitila saattaa vaikuttaa myös ihon kuntoon ja edesauttaa muun muassa ruusufinnin tai aknen puhkeamista.

Ekohoitola Marlena

 

Näin hermostomme toimii

 Autonominen, eli tahdosta riippumaton hermostomme koostuu kahdesta vastakkaisesta järjestelmästä: sympaattisesta ja parasympaattisesta hermostosta.

Sympaattinen hermosto aktivoituu, kun meidän tulee tarttua toimeen, valpastua tai suoriutua tehtävistä. Sympaattisen hermoston aktivoituessa verenpaine, syke ja hengitystiheys nousevat ja suorituskykymme paranee. Kyseessä on elimistön stressireaktio, ns. “hyvä stressi”, jota kehomme tarvitsee suoriutuakseen.

 Sympaattisen hermoston vastapainona on parasympaattinen hermosto, joka rauhoittaa elimistön toimintoja ja palauttaa sen toiminnan jälkeen tasapainotilaan. Parasympaattisen aktiivisuuden lisääntyminen alentaa sydämen sykettä ja rauhoittaa hengitystä.

Normaalisti, kun kehomme on tasapainossa, parasympaattinen hermosto ottaa ohjat itsekseen ja rauhoittaa kehomme stressaavan tilanteen jälkeen. Näin ei kuitenkaan tapahdu, jos kehomme on epätasapainossa ja sympaattinen hermosto on päässyt ottamaan ylivallan.

 

Vahvista parasympaattista hermostoa tietoisesti

Parasympaattista hermostoa voi tietoisesti vahvistaa tekemällä rauhoittavia asioita säännöllisesti. Leppoisa kävely luonnossa, jooga tai meditointi, kirjan lukeminen ja hyvistä yöunista huolehtiminen ovat loistavia keinoja parasympaattisen hermoston vahvistamiseen. Lyhyilläkin rauhoittumishetkillä on suuri vaikutus hermoston tasapainoon.

Myös käynti kosmetologilla on erinomainen keino tietoisesti aktivoida omaa parasympaattista hermostoa. Me Ekohoitola Marlenassa olemme suunnitelleet tilamme maksimaalista rentoutumista ajatellen: rauhallinen musiikki, lämmin peti, hellävarainen kosketus ja lempeät tuoksut luovat yhdessä seesteisen kokemuksen. Ammattitaitoiset ekokosmetologimme auttavat sinua rentoutumaan ja olemaan läsnä juuri käsillä olevassa hetkessä.

Ekohoitolamme tarjonnasta löydät rentouttavia hemmotteluhoitoja, jotka saavat ajatukset hetkeksi aivan toiseen maailmaan. Erityistä hemmottelua kaipaavalle suosittelemme Unna Nordic Metsäelämystä, joka on kokonaisvaltaisesti rentouttava, metsäinen elämyshoito.

Hoidossa tehdään rentouttava selkähieronta, jonka jälkeen hoito jatkuu kasvojen huolellisella hoidolla aina kuorinnasta kosteutukseen. Syvän rentoutumisen koet viimeistään havumetsältä tuoksuvan kasvohieronnan aikana, jonka jälkeen kasvoille levitetään viilentävä kasvonaamio. Lopuksi kädet hierotaan. 

Käytämme hoidossa aitoja eteerisiä öljyjä, jotka tutkitusti vaikuttavat parasympaattiseen hermostoon limbisen järjestelmän kautta. Rauhoittavia tuoksuja ovat muun muassa laventeli, mänty ja appelsiini.

Ekohoitola Marlena

 

Ihonhoitorutiini on hetki omaa aikaa

Rentouttavan spa-tunnelman saa loihdittua helposti myös kotona. Ihonhoidosta kannattaakin tehdä itselleen päivittäinen hemmottelurutiini, joka irrottaa hetkeksi arjen pyörteistä ja aktivoi parasympaattista hermostoa. Ihonhoitohetken voi viettää hyvällä omallatunnolla, sillä oma aika ja rauhoittuminen itsensä äärelle ovat tärkeitä kehon ja mielen tasapainon kannalta.

Ihonhoitorutiinin ei tarvitse olla pitkä ja monimutkainen ollakseen tehokas. Jo puhdistuksella, kasvovedellä ja kosteusvoiteella tai ihoöljyllä pääsee pitkälle. Tuotteita kerrostaessa voi samalla sulkea silmät ja hengittää muutaman kerran oikein syvään.

Jos haluat oppia ihollesi lyhyen, mutta tehokkaan ihonhoidon rutiinin, tule mukaan Ihonhoidon verkkokurssille! Ekohoitola Marlenan kokeneet ekokosmetologit jakavat kurssilla osaamistaan ja vievät sinut syvemmälle ihon hoitamisen saloihin. Kolmen tärkeimmän rutiinin lisäksi saat kattavasti tietoa ihon kuorinnasta, kasvonaamioista ja seerumeista.

Ihonhoidon verkkokurssi

Jätä kommentti

Huomaa, että kommentit on hyväksyttävä ennen niiden julkaisemista